Mamy potencjał i pomysł na siebie

Z Henrykiem Orczykowskim, Prezesem firmy STALPROFIL, rozmawia Ewelina Kowałko

Ewelina Kowałko: Jakie produkty i usługi oferuje STALPROFIL?

Henryk Orczykowski: STALPROFIL. SA. od początku swojej działalności, tj. od 1988 r., jest związany z branżą hutniczą. Obecnie jest jednym z największych dystrybutorów stali w Polsce oraz liczącym się eksporterem. Działalność dystrybucyjną realizuje przez dwa składy handlowe zlokalizowane w Dąbrowie Górniczej i Katowicach, które należą do największych i najnowocześniejszych w Polsce. Bogaty asortyment wyrobów hutniczych oraz zwiększające wartość dodaną usługi wstępnej obróbki wyrobów hutniczych są dla Spółki istotnym źródłem przewagi konkurencyjnej.

Drugim obszarem działalności Spółki jest wykonawstwo sieci przesyłowych gazu. Firma dywersyfikuje swoją działalność także za pośrednictwem spółek zależnych tworzących Grupę Kapitałową STALPROFIL, do której obok STALPROFIL-u S.A. należą: IZOSTAL S.A.; KOLB Sp z o.o. oraz STF DYSTRYBUCJA Sp z o.o.

Tak jak wspomniałem, w Grupie Kapitałowej STALPROFIL wyodrębnione zostały dwa podstawowe branżowe segmenty działalności: segment handlu, przetwórstwa i działalności usługowej na rynku stalowym oraz segment infrastruktury sieci przesyłowych gazu. Działalność w segmencie stalowym, w tym głównie w zakresie handlu wyrobami hutniczymi, stanowi podstawowy przedmiot działalności podmiotu dominującego. Ten sam główny przedmiot działalności ma spółka zależna STF DYSTRYBUCJA Sp. z o.o. Do segmentu stalowego, obok handlu stalą, zalicza się także produkcję konstrukcji stalowych maszynowych i budowlanych, którymi zajmuje się KOLB Sp. z o.o. Natomiast głównym przedmiotem działalności IZOSTAL-u S.A. jest antykorozyjne zabezpieczanie rur stalowych oraz handel przewodowymi rurami stalowymi. Natomiast drugą jednostką działającą w obrębie segmentu infrastruktury jest Oddział STALPROFIL S.A. w Zabrzu zajmujący się budową i remontem przesyłowych i dystrybucyjnych sieci gazowych.

EK: Czy planujecie Państwo rozszerzyć ofertę w przyszłości?

HO: Dystrybucja wyrobów hutniczych ewoluuje w kierunku dostaw materiałów ściśle wyselekcjonowanych, częściowo przetworzonych przygotowanych pod konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne. Nabywca oczekuje nie tylko pełnej oferty asortymentowej i kompletacji wielopozycyjnych zamówień, ale także wstępnej obróbki nabywanych wyrobów hutniczych. Aby sprostać wymaganiom klientów, STALPROFIL w sposób ciągły prowadzi modernizację swoich składów handlowych w Dąbrowie Górniczej i Katowicach. W ostatnim czasie wybudowaliśmy w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania w Katowicach, a obecnie rozpoczynamy budowę takiego magazynu w Dąbrowie Górniczej. Inwestycja jest odpowiedzią na najnowsze trendy w dystrybucji stali, jakimi są automatyzacja i Przemysł 4.0. Umożliwia dalsze poszerzenie oferty handlowej Spółki oraz jeszcze bardziej wydajną obsługę klientów. Grupa prowadzi także inwestycje w kierunku rozszerzenia oferty produkcyjnej na rynku konstrukcji stalowych, na którym jest obecna za pośrednictwem spółki zależnej KOLB Sp. z o.o. Zaplecze produkcyjne wyposażone w nowoczesny park maszynowy powinno przyczynić się do dalszej ekspansji Grupy na wymagających zagranicznych rynkach, na których KOLB lokuje ponad 95% swojej produkcji. Spółka ta jest obecnie w trakcie realizacji ważnego programu inwestycyjnego dofinansowywanego ze środków unijnych. Po uruchomieniu nowoczesnego centrum obróbki skrawaniem, KOLB zainwestował w linię do laserowego cięcia długich elementów i robotyzuje proces spawania. Zmienił przy tym swoją strukturę sprzedaży konstrukcji budowlanych w kierunku produkcji innowacyjnych konstrukcji maszynowych.

EK: Wspomniał Pan, że STALPROFIL jest dużym graczem na rynku polskim oraz liczącym się eksporterem. Które kierunki są najbardziej perspektywiczne i dlaczego?

HO: Grupa Kapitałowa z powodzeniem lokuje swoją sprzedaż na rynkach zagranicznych. Udział eksportu w przychodach wynosi ok. 10%. Aktywność Grupy Kapitałowej STALPROFIL na rynkach zagranicznych związana jest zarówno z obrotem wyrobami hutniczymi, jak też z produkcją konstrukcji stalowych oraz dostawami rur stalowych zabezpieczonych antykorozyjnie. Największym zagranicznym rynkiem zbytu są kraje Unii Europejskiej, których udział w przychodach ze sprzedaży eksportowej wynosi prawie 90%. Głównymi odbiorcami z tego regionu są m.in. Czechy, Słowacja, Rumunia, Litwa, Estonia, Niemcy. Istotny eksportowy rynek zbytu stanowią również kraje europejskie niebędące członkami Unii Europejskiej, m.in. Turcja czy Norwegia.

EK: STALPROFIL S.A. oraz spółka zależna IZOSTAL S.A. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jak to wpływa na działalność firmy?

HO: STALPROFIL notowany jest na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie od 2000 r., natomiast IZOSTAL S.A. jest spółką publiczną od 2011 r. Publiczna emisja akcji i debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie były przełomowym wydarzeniem w ewolucji struktury własnościowej i kapitałowej obu tych spółek. Środki pozyskane z emisji akcji zostały w całości przeznaczone na zasilenie kapitału obrotowego (w przypadku STALPROFIL-u) oraz na inwestycje (w przypadku IZOSTAL-u), co miało stymulujący wpływ na wielkość generowanych przychodów i zysków zarówno jednej, jak i drugiej spółki. Dodatkowo nadanie firmie STALPROFIL S.A. oraz jej spółce zależnej statusu spółki publicznej przyczyniło się do umocnienia pozycji rynkowej obu podmiotów oraz do postrzegania ich jako stabilnych partnerów biznesowych.

EK: Podkreślił Pan, że firma jest jednym z największych dystrybutorów stali w Polsce oraz liczącym się eksporterem. Jakie są źródła sukcesów firmy?

HO: Siłą Grupy Kapitałowej STALPROFIL S.A. są wysokie kompetencje załogi i kadry menedżerskiej, a jednocześnie utrzymująca się od lat stabilność we władzach Spółki - zarówno wśród głównych akcjonariuszy, jak i w składzie Rady Nadzorczej i Zarządu, co umożliwia realizację przyjętych długoterminowych celów strategicznych. Ponadto źródłem sukcesu Spółki są z pewnością partnerskie relacje z kontrahentami oraz silna orientacja na potrzeby klienta, a przede wszystkim stosowane zasady etyki biznesu, do których podmioty z Grupy przywiązują szczególną wagę.

EK: Jak ocenia Pan obecną sytuację na rynku?

HO: Istotny wpływ na branżę hutniczą ma konflikt w Ukrainie, a także zwiększające się ceny energii, które odcisnęły swoje piętno na kosztach produkcji stalii jej wolumenie. Przewiduje się, że miesiące zimowe będą szczególnie trudne zarówno dla przemysłu, jak i gospodarki w ogóle, z perspektywą recesji i spadku konsumpcji wyrobów hutniczych.

Negatywnym czynnikiem dla utrzymania koniunktury na rynku stali jest także rosnąca inflacja i ewentualna konieczność schłodzenia gospodarki w celu jej obniżenia. Stal należy do dóbr inwestycyjnych, a wydatki na inwestycje są szczególnie wrażliwe na wahania koniunktury gospodarczej. Dodatkowo zagrożeniem dla krajowych planów inwestycyjnych może być perspektywa wstrzymania przez UE wypłat z funduszy unijnych w związku z eskalacją konfliktu z władzami polskimi wokół praworządności.

Pomimo tylu negatywnych czynników patrzymy ze spokojem w przyszłość, ponieważ Grupa Kapitałowa STALPROFIL niejednokrotnie dowiodła, że jest dojrzałą, stabilną organizacją, potrafiącą skutecznie dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości i koniunktury rynkowej oraz efektywnie wykorzystywać zmiany.

EK: Jaka jest strategia rozwoju firmy?

HO: Podstawowym długoterminowym celem strategicznym przyjętym przez zarząd STALPROFIL-u S.A. jest poszukiwanie nowych atrakcyjnych produktów oraz rynków w szeroko rozumianej branży stalowej. Realizacja tego celu odbywa się przez wprowadzanie nowych towarów i usług oraz rozszerzanie działalności w ramach Spółki STALPROFIL S.A. (rozwój organiczny), a także w ramach Grupy Kapitałowej STALPROFIL (rozwój zewnętrzny). Prowadzona w ramach Grupy dywersyfikacja działalności ma na celu zwiększenie odporności Grupy na wahania koniunktury w poszczególnych branżach i jednocześnie wykorzystanie efektu synergii oraz potencjału rynkowego tych branż. Podstawowym kryterium branym pod uwagę przy doborze i rozwoju przedsiębiorstw tworzących Grupę jest ich oferta, ukierunkowana na wytwarzanie produktów lub świadczenie usług komplementarnych z ofertą podmiotu dominującego i całej Grupy.

EK: Dziękuję za rozmowę. Życzę wielu sukcesów.

Źródło: Materiały Budowlane