Ruszyły prace nad kluczowym odcinkiem gazowego korytarza Północ-Południe
Rozpoczęła się budowa kluczowego odcinka magistrali gazowej Wrocław - Zdzieszowice. Powstający gazociąg musi pokonać Odrę. Wyzwanie jest tak duże, że przy okazji ustanowiony zostanie rekord długości bezwykopowej budowy gazociągu o średnicy aż 1 metra.
Spółka zdecydowała się na bezwykopową technologię kierunkowego wiercenia horyzontalnego tzw. HDD z jednego powodu. Nie ingeruje to w żeglugę po Odrze. Inne rozwiązanie byłoby kłopotliwe dla barek, a przez to najpewniej wcale nie tańsze.
Przewiert będzie miał długość 1180 metrów. To najdłuższy przewiert w naszym kraju o tak dużej średnicy. Zresztą nowoczesnych rozwiązań technologicznych na tym odcinku gazociągu będzie więcej.
Jak mówi wiceprezes Gaz-Systemu Artur Zawartko, spółka łącznie wykona cztery przewierty HDD, jeden przewiert Direct Pipe oraz wiercenie mikrotunelowe.
- Na tej budowie przekraczamy przeszkody w 31 lokalizacjach - podkreśla wiceprezes Zawartko.
Jak fizycznie to wygląda?
W pierwszej fazie wykonuje się tzw. przewiert pilotażowy, następnie za pomocą dostosowanych do warunków geologicznych narzędzi wiertniczych powiększa się średnicę otworu. Końcowym etapem jest wciągnięcie zespawanego w całości gazociągu.
Wykonawcą prac na odcinku gazociągu Brzeg - Zębice - Kiełczów jest spółka Stalprofil, a podwykonawcą odpowiedzialnym za prezentowany przewiert HDD jest firma ZRB Janicki.
Gazociąg Zdzieszowice - Wrocław jest elementem korytarza gazowego Północ - Południe. Jego wybudowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez umożliwienie przesyłania zwiększonych ilości gazu ziemnego z terminala LNG w Świnoujściu, jak również - w przyszłości - z gazociągu Baltic Pipe.
Trasa gazociągu będzie przebiegać wzdłuż istniejącego gazociągu wysokiego ciśnienia przez województwa dolnośląskie (gminy Długołęka, Czernica, Oława i Miasto Oława) oraz opolskie (gminy Skarbimierz, Olszanka, Lewin Brzeski, Dąbrowa, Opole, Prószków, Tarnów Opolski, Gogolin, Zdzieszowice i Leśnica).
28 grudnia 2016 r. została podpisana umowa o dofinansowanie dla projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania możliwego do pozyskania z UE została określona na ponad 340 mln zł, przy określonej w wysokości 753 3 mln zł wartości całkowitej projektu oraz kosztów kwalifikowalnych na poziomie mln 607 mln zł.
Inwestycja ma zostać zakończona w przyszłym roku.